Geng suka senyum

Tuesday, December 24, 2013

BANJIR KEMAMAN

Assalamualaikum..

Sekarang time study week tapi tak ada la nak study sangat pun. kali ni nurul nak kongsikan aktiviti bantuan mangsa banjir di Kemaman Terengganu pada 22-24 Nov 2013 kami seramai 108 orang mewakili warga UPSI dan bergabung bersama beberapa buah universiti lain UPM,UITM,UM,UNITEN lebih kurang seramai 300 orang lebih juga. Masa kat sana saya tengok betapa peritnya kehidupan yang terpaksa di tempuhi oleh mangsa-mangsa banjir. banyak harta benda yang berharga hilang sekelip mata. Bencana alam ni benda yang kita tak boleh nak jangkakan. Sayunya duhai hati apabila kami lihat keadaan sekitar kemaman setiap rumah dan laluan yang kami lalui mesti kami dapat lihat longgokan sampah sarap yang bertimbun-timbun, harta benda yang terpaksa di buang kerana rumah di genangi air berhari-hari. 

Nurul sempat bersembang dengan seorang mak cik yang menjadi mangsa banjir ni. dia cakap memang teruk keadaan banjir sepanjang 60 tahun dia hidup itulah pertama kalinya jadi banjir seteruk tu, ada yang berhari-hari tidak mandi, tidak makan, ada yang terputus bekalan elektrik, makanan. sebak hati melihat keadaan mangsa. maka dengan rela hati kami datang untuk menghulurkan bantuan sekadar yang termampu dengan membersihkan kawasan yang menjadi tempat penempatan sementara mangsa dan kawasan sekolah yang mengalami banyak kerosakan dan kehilangan dokumen penting.


Sukarelawan Karisma sesi bergambar bersama dengan Timbalan Naib Canselor UPSI. Beliau bersama isteri datang memberikan semangat kepada kami untuk melakukan amal kebajikan, membantu orang yang memerlukan. 

Kami bertungkus lumus membersihkan kawasan Sekolah Menengah Mentok Terengganu. 


membersihkan lumpur yang sangat susah nak dihilangkan.


kerusi meja pelajar yang rosak di hanyut air, ada yang terpaksa di buang dan ada yang masih boleh di guna pakai kami bersihkan dengan menggunakan water jek.


YB Menteri Besar Terengganu datang melawat setiap lokasi yang mengadakan aktiviti gotong- royong. 

sukarelawan UPSI yang sentiasa bersemangat walaupun ada di antara kami yang tidak mandi kerana ketiadaan air hanya mengharapkan kepada air mineral untuk kegunaan harian.


potpetpotpet : semoga Allah jauhkan dari bala bencana

4 comments:

Cik Itah said...

alhamdulillah :)

Nurul Qalysa said...

bersyukur kt masih di beri kesihatan untuk berbakti..hehe

Anonymous said...

Good job nurul... Hehe
Inilah belia yg di cari.. ^.^

Nurul Qalysa said...

Alhamdulilah masih di beri kesempatan..