Geng suka senyum

Sunday, April 10, 2011

BUDAK DAHULU vs BUDAK SEKARANG

Budak Dahulu VS Budak Sekarang

Dahulu : sekolah

pelajar takut dengan cikgu,nak tengking-tengking nak marah-marah cikgu tak berani tu tandanye hormat.setiap ape yang keluar dari mulut cikgu nasihat dan tunjuk ajar semua diorang ikut.Pegi skolah xdenye nak naik kereta mewah-mewah tp jln kaki berkilo-kilo,kalau yang mewah ckit pun naik basikal tu dah kira ok la..duit poket plak xpernahnye nak bawak, bawak bekal je..


laju kowt basikal ni..

Sekarang : sekolah

pelajar tak takut pun dengan cikgu,pelajar pijak kelapa kepala cikgu tandanye tak hormat orang yang memberi ilmu,nasihat tak pernahnye nak didengar buat pekak badak,pegi sekolah naik kereta mewah-mewah, duit poket dua ringgit tak cukup sekurang-kurangnye 5 ringgit..macam gambar kat bawah ni sampai patah hidung cikgu dek kerana pelajar yang tak hormat cikgu.mana hilangnya nilai moral anak-nak zaman sekarang...

adeh!! sakitnye...

Dahulu :  mengaji quran

dulu-dulu anak murid tunggu tok guru ramai-ramai,sebelum ustaz @ ustazah datang baca dulu bagi lancar dengan kata lain pederghah dulu, *aku mmg tak boleh nak lari sebab mengaji ngan ayah sendiri kalau tak mengaji ha siap la nak kena rotan!!


Sekarang : mengaji quran

Tok guru yang kena tunggu anak murid dekat sejam tunggu tengok-tengok adela yang datang la sorang dua. sekali kena tegur dah tak nak datang mengaji...hhmmm

Dahulu : aktiviti masa lapang

waktu petang budak-budak suka keluar main dengan kawan-kawan,mandi sungai, melastik burung, cari buah getah buat main congkak, kayuh basikal keliling kampung, duduk ramai-ramai borak,


mandi sungai bestt...

Sekarang : aktiviti masa lapang

budak-budak suka main kat rumah, buat ape?? ha mengadap komputer sorang-sorang, main game,tengok video,dengar lagu,upload lagu,layan fb. dah tak reti nak main kat luar. kalau main pun kat taman,kat taman ape la sangat..mn ada sungai nak mandi...huhuu
*macam tak best jadi budak zaman sekarang*

ulasan : tak suka buat entry pnjang2 nnti orang tak suka baca. sekian......

2 comments:

i am S!L4H.. said...

bese la tu. perubahan zaman. agagaga
haishh kompius la basikal tu. laju ke???? haha nk try

nurul said...

silah : laju...basikal ku kayuh laju mengeletar lutut kaki ku bagai dikejar sesuatu..(lgu khalifah)lalaaa